Державна податкова служба інформує
Новини

Головне управління ДПС у Сумській області інформує

«МИ СТОЇМО НА ЗАХИСТІ  ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ПОВИННІ БУТИ РІВНИМИ У ПРАВАХ З РОБОТОДАВЦЯМИ, ТОМУ ЗАРПЛАТІ У КОНВЕРТІ» – НІ!

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

Діяльність у мережі Інтернет має здійснюватися з урахуванням вимог законодавства

ДПС у черговий раз звертає увагу, що законність здійснення діяльності бізнесу з продажу товарів (послуг) з використанням Інтернет-сторінок постійно аналізується податковою службою. Протидія нелегальному ринку обігу товарів та приховуванню результатів діяльності з надання оплатних послуг – серед завдань податкової служби.  

Варто зазначити, що лише за рахунок ефективної кампанії з припинення ведення господарської діяльності незареєстрованими суб’єктами господарювання може бути досягнуто значний економічний ефект, створено належні та рівні конкурентні умови для легального бізнесу, забезпечено належні надходження до бюджету.  

Так, підрозділом фактичних перевірок податкового аудиту ГУ у Дніпропетровській області було проведено чергову перевірку інтернет-магазину з продажу електроприладів, за результатами якої встановлено факт проведення розрахункових операцій на суму 29 тис. грн без застосування належним чином зареєстрованого РРО або ПРРО.  

Зазначене свідчить про порушення продавцем п. 1 та п. 2 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування РРО в сфері торгівлі громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265), що і було зафіксовано в акті перевірки.  

Нагадуємо платникам податків, що лише належний рівень правової культури та свідомості при організації господарської діяльності та сплаті податків допоможе уникнути штрафів. 

Звертаємо увагу, що вимоги Закону № 265 однаково поширюють свою дію як на торгівців, які провадять господарську діяльність за допомогою стаціонарних господарських одиниць, так і тих, хто організував та провадить свою господарську діяльність за допомогою мережі Інтернет.  Так, продаж товарів за допомогою мережі Інтернет не звільняє від обов’язку державної реєстрації суб’єктів господарювання та від використання належним чином зареєстрованих засобів фіскалізації розрахунків.  

Легально працювати і сплачувати податки або працювати без реєстрації і припинити діяльність після перевірки – вибір кожного, не дозволити працювати незаконно – завдання 

Вводиться нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи

Звертаємо увагу платників податків – фізичних осіб, що з 01.01.2024 вводиться в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація), у зв’язку із набранням чинності наказу Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року № 467 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованого в Мінюсті 18 жовтня 2023 року за № 1817/40873.  

Нова форма декларації передбачає виокремлення податкових зобов’язань по податку на доходи фізичних осіб (далі – податок) при визначенні мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) фізичними особами – підприємцями (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) – власниками, орендарями, користувачами на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь. Водночас звертаємо увагу, що сплата податку при визначенні МПЗ фізичними особами – підприємцями (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) здійснюється за кодом бюджетної класифікації «11010500 – податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування». 

Крім того, змінився порядок розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв’язку із використанням права на податкову знижку за витратами, понесеними відповідно до пункту 166.3 статті 166 розділу IV Податкового кодексу України (далі – Кодекс), крім витрат, зазначених у підпункті 166.3.10 пункту 166.3 статті 166 розділу IV Кодексу (додаток Ф3 до декларації).  

Щодо порядку проведення розрахунків у безготівковій формі

Державна податкова служба нагадує, що на виконання вимог частини двадцять дев’ятої статті 38 Закону № 1591 «Про платіжні послуги» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 29 липня 2022 року № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» (далі – Постанова № 894). 

Так, 1 січня 2024 року вступає в дію підпункт 2 пункту 1 Постанови № 894, який розширює коло суб’єктів господарювання, що в обов’язковому порядку мають забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані ними товари (надані послуги). 

Постановою № 894 передбачено поступове запровадження обов’язку торговців забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги): з 1 січня 2024 року – наявність POS-терміналів стає обов’язковою у населених пунктах з чисельністю від 5 тисяч населення; з 1 січня 2025 року – POS-термінали знадобляться у населених пунктах з населенням менш ніж 5 тисяч жителів; 

Примітка: запровадження обов’язку відповідно до кількості населення не стосується торговців – фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої групи та торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції, які повинні будуть встановити POS-термінали з 1 січня 2026 року, незалежно від кількості населення. 

Наголошуємо, що відповідно до Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги» торговцям забороняється: 

у будь-який спосіб обмежувати право держателя електронного платіжного засобу обирати для здійснення розрахунків будь-який електронний платіжний засіб платіжних систем відповідно до абзацу першого частини двадцять восьмої цієї статті; 

встановлювати будь-яку додаткову (супровідну) плату під час здійснення оплати за продані ними товари (надані послуги) з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв, у тому числі плату за використання певного електронного платіжного засобу, платіжного застосунку або платіжного пристрою; 

встановлювати різні ціни на ті самі товари чи послуги у разі здійснення розрахунку за них у безготівковій формі порівняно з розрахунком готівковими коштами. 

Водночас торговці мають право заохочувати покупця до використання певного електронного платіжного засобу для здійснення розрахунків. 

Наповнення бюджетів у розрізі галузей економіки за січень – листопад 2023 року

За січень – листопад 2023 року найбільшу частку в сплаті податків, зборів та платежів (збір) до Зведеного бюджету України складає сплата суб’єктами господарювання по таких галузях: 

«Переробна промисловість» – 18 % від загального збору до Зведеного бюджету України; 

«Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів» – 16,9 %; 

«Державне управління й оборона; обов’язкове соціальне страхування» – 13,6 %; 

«Добувна промисловість i розроблення кар’єрів» – 9,3 %. 

Найбільше зростання сплати за 11 місяців 2023 року відносно 11 місяців 2022 року відбулось у таких галузях: «Переробна промисловість» – зростання в 1,4 раза, або +66,3 млрд грн; «Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів»  – зростання в 1,2 раза, або +34,5 млрд гривень; «Державне управління й оборона; обов’язкове соціальне страхування» – зростання в 1,3 раза, або +33,4 млрд грн; «Мистецтво, спорт, розваги та вiдпочинок» – зростання в 3,8 раза, або +10 млрд гривень. 


Платники податків Конотопщини  поповнили місцеві бюджети 1617,0  млн гривень

У той час, коли Збройні сили України боронять та визволяють рідні землі, пересічні платники податків надійно тримають економічний фронт – чесно сплачуючи податки. 

Наразі кожен обізнаний український громадянин свідомо допомагає державі подолати складний фінансовий стан та гідно підтримати її обороноздатність. Адже всі розуміють, що бажаний мир в Україні напряму залежить від кожного з нас.

За інформацією управління економічного аналізу Головного управління ДПС у Сумській області платники Конотопського району Сумської області дуже відповідально ставляться до сплати податків і зборів. Так, протягом 11 місяців 2023 року ними було сплачено до місцевих бюджетів 1617,0 млн гривень. Зазначена сума на 259,7 млн грн перевищила показник аналогічного періоду минулого року.

У розрізі бюджетоформуючих податків надійшло: податку на доходи фізичних осіб – 1225,5 млн грн, єдиного податку – 166,1 млн грн, земельного податку  – 169,1 млн гривень.

Податківці констатують, що цей суттєвий внесок дозволить забезпечити виконання місцевих бюджетів, фінансову підтримку територіальних громад, а головне – військових у період дії воєнного стану.

Не уклали трудовий договір із найманим працівником. Будьте готові сплатити штраф

Державна податкова служба України нагадує платникам податків, що одним із напрямів діяльності податкової служби є здійснення контролю за дотриманням роботодавцями законодавства щодо укладення трудових договорів та оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).  Трудовий договір – це документ, який регулює відносини між працівником і роботодавцем. Він визначає права і обов’язки обох сторін, умови праці, заробітну плату, термін дії, порядок зміни і розірвання. 

Згідно зі ст. 24 Кодексу законів про працю України (зі змінами) (далі – КЗпПУ), працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. 

Відповідальність юридичних та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю, передбачена частиною другою ст. 265 КЗпПУ.  Таким чином, виявлений органом ДПС в ході проведення фактичної перевірки факт не оформлення трудових відносин з працівниками є достатньою підставою для накладення на суб’єкта господарювання штрафу, визначеного частиною другою ст. 265 КЗпПУ. За результатами розгляду матеріалів фактичних перевірок Держпрацею у 2023 році застосовано штрафних санкцій на загальну суму 23,8 млн грн та винесено 406 попереджень платникам податків. 

Оформлення трудових відносин роботодавцями з найманими працівниками – це забезпечення соціальних гарантій громадян та надходжень до бюджету. 

Декларування повноти розрахунків, проведених через РРО/ПРРО

Повнота обсягів розрахункових операцій (виторгів), проведених через реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО)/програмних РРО (далі – ПРРО), є важливим чинником повноти декларування обсягів отриманих доходів суб’єктами господарювання, а відтак і реальністю задекларованих та сплачених ними податків, зокрема, податку на прибуток, податку з доходу фізичних осіб, акцизного податку тощо. 

Так, за даними Системи обліку даних РРО, виторги, проведені через РРО/ПРРО господарських одиниць, розташованих у регіонах, у січні – листопаді 2023 року демонструють стійку позитивну динаміку до збільшення.  Постійне зростання сум розрахункових операцій, проведених через РРО/ПРРО, обумовлено детінізацією торгівлі, фіскалізацією розрахунків, сумлінністю окремих платників податків щодо добровільного декларування отриманих доходів, а також завдяки проведеній масово-роз’яснювальній кампанії та здійсненим контрольно-перевірочним заходам. 

Як наслідок впливу вищезазначених факторів, обсяги розрахункових операцій (виторгів), проведених через РРО/програмних РРО, у січні – листопаді 2023 року зросли з 234,9 млрд грн до 338,6 млрд грн за календарний місяць, або на 44 відсотків. Державна податкова служба України дякує сумлінним платникам за повноту декларування розрахункових операцій! 

До уваги фізичних осіб – платників єдиного податку першої – третьої груп

З 01.01.2024 відповідно до статей 7 та 8  Закону України від 09.11.2023 № 3460-IX «Про Державний бюджет України на 2024 рік» установлено місячні розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 3028 грн та мінімальної заробітної плати –  7100 гривень. 

  Щодо обсягу доходу. Згідно з Податковим кодексом України (далі – ПКУ) граничний обсяг доходу для платників єдиного податку першої – третьої груп розраховується з урахуванням мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Отже, у 2024 році розмір доходу для фізичних осіб – платників єдиного податку не повинен перевищувати такі суми для: першої групи платників єдиного податку –  1 185 700 грн; другої групи платників єдиного податку – 5 921 400 грн; третьої групи платників єдиного податку – 8 285 700 гривень. 

  Щодо ставок єдиного податку (загальні положення). Згідно з п. 293.1 ст. 293 ПКУ ставки єдиного податку для платників першої групи встановлюються у відсотках (фіксовані ставки) до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі – прожитковий мінімум), другої групи – у відсотках (фіксовані ставки) до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі – мінімальна заробітна плата). 

 Фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними, міськими радами для фізичних осіб – підприємців (далі – ФОП), які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць: 1) для першої групи платників єдиного податку – не більше 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму; 2)для другої групи платників єдиного податку – не більше 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати. Отже, максимальний місячний розмір єдиного податку у 2024 році для ФОП – платників єдиного податку першої групи становить 302,80 грн, для платників єдиного податку другої групи – 1420,0 гривень. 

Відповідно до п. 293.3 ст. 293 ПКУ відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі: 1) 3 відсотки доходу – у разі сплати податку на додану вартість згідно з ПКУ; 2) 5 відсотків доходу – у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.   

При цьому слід враховувати, що згідно з п. 293.4 ст. 293 ПКУ ставка єдиного податку встановлюється для платників єдиного податку першої – третьої групи (ФОП) у розмірі 15 відсотків: 1) до суми перевищення обсягу доходу, визначеного у підпунктах 1, 2 і 3  п. 291.4 ст. 291 ПКУ; 2) до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи; 3) до доходу, отриманого при застосуванні іншого способу розрахунків, ніж зазначений у главі 1 розділу XIV ПКУ; 4) до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування; 5) до доходу, отриманого платниками першої або другої групи від провадження діяльності, яка не передбачена у підпунктах 1 або 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ відповідно.  

Перейти до вмісту