Новини

Пенсійний фонд України інформує

ImageПРАВО НА ПЕНСІЮ ДЕРЖСЛУЖБОВЦЯ

З 1 травня 2016 року набрав чинності Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII «Про державну службу» (далі — Закон № 889).

Пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 визначено право осіб, які на день набрання чинності Законом № 889 мають не менш як   20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону України від 16.12.93 № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі — Закон № 3723) та актами Кабінету Міністрів України, на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723.

Пенсія державним службовцям призначається у розмірі 60% суми заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а особам, які на дату звернення за призначенням пенсії не є  державними службовцями, – у розмірі 60% заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Питання. У грудні 2014 року за досягнення 55-річного віку жінці було призначено пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Стаж держслужби в неї — понад 20 років. Чи може вона розраховувати на пенсію держслужбовця?

Жінка, якій достроково призначено пенсію відповідно до п. 7-2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». може розраховувати на призначення пенсії за нормами ст. 37 Закону № 3723.

При цьому така пенсія їй призначатиметься після досягнення пенсійного віку, визначеного ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу — 30 років та стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій державної служби, — не менш як 20 років.

 

Питання. Чи може держслужбовець, який працює на посаді державної служби з квітня 2004 року і донині та в листопаді поточного року досягає пенсійного віку, розраховувати на призначення пенсії держслужбовця, не звільняючись з посади?

Відповідь. Пенсія відповідно до ст. 37 Закону № 3723, зокрема, особам, які на день набрання чинності Законом № 889 обіймали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України, призначається незалежно від факту роботи.

Проте в період до 31 грудня 2016 року її виплата не провадиться.

Водночас виплата пенсії провадиться в повному обсязі незалежно від факту роботи інвалідам І та II групи, інвалідам війни III групи, ветеранам військової служби та учасникам бойових дій, особам, на яких поширюється чинність п. 1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

 

Питання. Чоловік одержує пенсію за віком за Законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (досяг 60 років 18 червня 2015 року). Оскільки має понад 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, чи має право на пенсію держслужбовця?

Відповідь. На призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 можуть розраховувати особи, які на 1 травня 2016 року мають не менше як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених ст. 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України.

Крім того, така пенсія призначається за наявності, зокрема, в чоловіків                       35 років страхового стажу та досягнення ними 62-річного віку.

До досягнення 62-річного віку на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 можуть розраховувати чоловіки, які народилися, зокрема, в період з 1 січня до 31 грудня 1955 року, після досягнення ними 61 року шести місяців.

Тобто за дотримання всіх потрібних умов з 18 грудня поточного року Ви можете розраховувати на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723.

Питання. Жінка досягла пенсійного віку 18 липня 2016 року, не працює. За призначенням пенсії відповідно до ст. 37 Закону «Про державну службу» звернулася 6 жовтня поточного року. Пояснили, що така пенсія буде призначена лише з 6 жовтня. Чи правильно це?

Відповідь. Пенсія державним службовцям за нормами Порядку призначення пенсій деяким категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622, призначається з дати звернення, але не раніше від дати виникнення права на таку пенсію.

Зважаючи на те, що за призначенням пенсії відповідно до ст. 37 Закону             № 3723 жінка звернулася 6 жовтня 2016 року, то саме з цієї дати вона і буде призначена.

Проте з 19 липня 2016 року і до дати призначення пенсії державного службовця з урахуванням норм ст. 45 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» буде нараховано пенсію за віком на загальних підставах.

Питання. У вересні 2011 року було призначено пенсію за Законом «Про державну службу» в розмірі 90% заробітку. Оскільки продовжую працювати на посаді державної служби, виплата пенсії не проводиться. У якому розмірі після звільнення з державної служби буде відновлено виплату пенсії?

Відповідь. Ураховуючи той факт, що пенсія відповідно до ст. 37 Закону               № 3723 призначалася у вересні 2011 року, тобто під час чинності редакції ст. 37 Закону № 3723, яка передбачала призначення пенсії державним службовцям в розмірі від 90 до 80% заробітної плати (залежно від стажу державної служби), то після звільнення з державної служби та подання до органу Пенсійного Фонду України відповідної заяви та витягу з наказу або трудової книжки із записом про звільнення, її виплату буде відновлено в розмірі 90% заробітної плати, тобто в тому розмірі. в якому її було призначено.

Питання. На 1 травня 2016 року стаж держслужби становив 9 років              10 місяців, не працюю. Якщо працевлаштуюсь на посаду державної служби для набуття 10-річного стажу держслужби, чи можу розраховувати на призначення пенсії за ст. 37 Закону «Про державну службу»?

Відповідь. Ні. права на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 не матимете.

Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 визначено право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723 осіб, які на день набрання чинності Законом № 889 обіймають посади державної служби мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених ст. 25 Закону № 3723 та актами Кабінету Міністрів України.

 

Зміни до порядку подання звітності

Починаючи зі звіту за червень 2016 року, подання  та формування страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування здійснюється у відповідності до Порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2016 №441 ( далі Порядок).

У зв’язку із внесенням змін та наявністю значної кількості помилок у звітності страхувальників надаємо роз’яснення щодо відображення у таблиці 6 Додатку 4 реквізитів стану трудових відносин. "Ознака наявності трудової книжки" — позначка “Х” вноситься, якщо застрахована особа працює на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, та її трудова книжка знаходиться у страхувальника (платника). "Ознака неповного робочого часу" (1-так, 0-ні).  Така ознака відповідно до статті 56 Кодексу законів про працю встановлюється угодою сторін як при прийнятті на роботу, так і в період роботи  і проставляється у разі, якщо особа працює: неповний робочий день (тобто зменшення тривалості щоденної роботи на зумовлену кількість годин); неповний робочий тиждень (при якому зберігається нормальна тривалість робочого дня, але зменшується кількість робочих днів на тиждень); поєднання неповного робочого дня і неповного робочого тижня (наприклад, тривалість робочого дня 5 годин при 4 робочих днях на тиждень). Для відносин згідно цивільно-правового договору реквізит не заповнюється. Якщо протягом звітного періоду страхувальником із застрахованою особою було розірвано трудовий договір, а потім знову укладено, на таку застраховану особу робиться два записи в таблиці 5 додатка 4 до цього Порядку: перший – із зазначенням дати припинення трудових відносин; другий – із зазначенням дати початку трудових відносин.

Також акцентуємо увагу відповідальних осіб страхувальників, які нараховують заробітну плату у розмірі менше мінімальної, встановленої законодавством, щодо необхідності відображення у графі 10 таблиці 6 Додатку 4 з кодом типу нарахувань 13 суми різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою (доходом) за звітний місяць. У випадках коли необхідно відобразити донарахування єдиного внеску до мінімального розміру з мінімальної заробітної плати, встановленої законом за місяць, за попередні звітні періоди використовується тип нарахування з кодом 2 для відображення таких сум в таблиці 6 додатка 4 до Порядку.

Щодо однієї застрахованої особи допускається декілька записів у таблиці 6 додатка 4 до цього Порядку, якщо протягом одного звітного періоду застрахованій особі були здійснені нарахування виплат за поточні та майбутні (відпускні, допомога у зв’язку з вагітністю та пологами), за минулі (тимчасова непрацездатність та перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами та нарахування сум заробітної плати (доходу) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, а також за відпрацьований час після звільнення з роботи або згідно з рішенням суду – середня заробітна плата за вимушений прогул) періоди.

У разі виявлення страхувальником у Звіті після закінчення звітного періоду помилки в реквізитах (крім сум), що стосується страхувальника або застрахованої особи, подаються скасовуючі документи, тобто страхувальник повинен сформувати та подати Звіт за попередній період, який містить: перелік таблиць Звіту, відповідну таблицю із зазначенням типу форми «скасовуюча» з відомостями, які були помилкові, на одну або декількох застрахованих осіб та відповідну таблицю із зазначенням типу форми «початкова» із зазначеними правильними відомостями на одну або декількох застрахованих осіб, при цьому таблиця 6 додатка 4 до цього Порядку повинна містити дані щодо кожної застрахованої особи окремо.

Звіт, сформований для виправлення помилок за попередні звітні періоди, не повинен містити таблиць 1-4 додатка 4 до цього Порядку. При цьому внесення змін до сум нарахованої заробітної плати або доходу та у зв'язку з цим до нарахованих сум єдиного внеску за звітний місяць при формуванні і поданні скасовуючих документів не допускається.

Якщо потрібно повністю скасувати відомості, зазначені в таблицях 5 та 7 додатка 4 до цього Порядку, подаються тільки скасовуючі документи щодо виявлених недостовірних відомостей про застраховану особу.

Якщо страхувальником не подавався Звіт за попередній звітний період (періоди), то у поточному звітному місяці не допускається відображення сум нарахованого єдиного внеску застрахованим особам за попередній звітний період (періоди). У такому випадку страхувальник зобов'язаний подати Звіт за поточний звітний період та у разі потреби окремо за попередній період (періоди).      

Звіт за попередній звітний період (періоди) до 2016 року, який не подавався, подається до органів  ДФС за формою, що діяла з 01 травня 2015 року. Такий Звіт подається лише один раз за один звітний період.

З питань ведення Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування включаючи питання заповнення таблиць 5-9 додатку 4, всіх таблиць додатку 5, додатку 6 та додатку 7 звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування рекомендуємо звертатись до  Конотопського об’єднаного  управління Пенсійного фонду України Сумської області: вул. Соборна, 23, кабінет 6, або за телефоном 6-12-55. 

 

Про реалізацію прав у сфері пенсійного забезпечення

     Указом Президента України від 8 грудня 2008 року започатковано проведення Всеукраїнського тижня права щороку в тиждень, що включає 10 грудня – День прав людини.

      В Україні як в соціальній, правовій державі, людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

      Система прав і свобод людини і громадянина, яка діє на сьогоднішній день в нашій державі та гарантується Конституцією України, розроблена з урахуванням міжнародних стандартів в галузі прав людини.

      Статтею 46 Конституції України передбачено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законодавством. Таким чином, конституційне право на соціальний захист включає й право громадян на пенсійне забезпечення. Це право гарантується загальнообов’язковим державним пенсійним (соціальним) страхуванням за рахунок страхових (соціальних) внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення. При цьому, варто відмітити наполегливу та системну роботу управління по стягненню несплачених платниками страхових внесків, адже питання щодо реалізації прав на належне пенсійне забезпечення відповідно до набутого страхового стажу, розглядається саме у площині неухильного виконання роботодавцями своїх зобов’язань перед найманими працівниками. Таким чином лише упродовж поточного року вдалось захистити пенсійні права  87 працівників міста та району.

      Задля ефективної реалізації громадянами прав у сфері пенсійного забезпечення, в Конотопському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Сумської області роботу з громадянами організовано за принципом «єдиного вікна», що дозволило значно спростити процедуру отримання послуг, підвищити якість та комфортність їх отримання, оптимізувати доступ громадян всіх категорій до необхідної інформації. При цьому, якість обслуговування громадян – основний вектор у роботі органів Пенсійного фонду, в звязку з чим запроваджуються нові технології, що демонструють сучасний підхід до обслуговування громадян. Таким є веб – портал електронних послуг Пенсійного фонду України, користувачі якого в будь-який час, маючи доступ до мережі інтернет, мають можливість самостійно ознайомитись зі своїми індивідуальними даними про заробітну плату і страховий стаж, а пенсіонери можуть переглянути особисті пенсійні виплати. Крім того, в електронному вигляді можна подати скарги та заяви і дізнатись про хід їх розгляду, що надає громадянам можливість зручно і оперативно взаємодіяти з Фондом.

 

 

ПІДВИЩЕННЯ ПЕНСІЙ З 1 ГРУДНЯ 2016 РОКУ

З 1 грудня 2016 року відповідно до Закону України від 25.12.2015 № 928 «Про Державний бюджет України на 2016 рік» встановлено розміри прожиткового мінімуму, зокрема:

– на одну особу в розрахунку на місяць – 1544 грн.;

– для працездатних осіб – 1600 грн.;

– для осіб, які втратили працездатність – 1247 грн.

Виходячи із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність – 1247,00 грн., будуть збільшені:

– мінімальні розміри пенсії за віком (за наявності страхового стажу 20 років для жінок, 25 років для чоловіків – для пенсій призначених до 01.10.2011, 30 років для жінок, 35 років для чоловіків – для пенсій, призначених після 01.10.2011);

– мінімальні розміри пенсій по інвалідності, в зв’язку з втратою годувальника;

– розміри надбавок та підвищень, які залежать від розміру прожиткового

мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність;

– мінімальні розміри пенсійних виплат шахтарям, інвалідам війни, учасникам бойових дій, інвалідам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Виходячи із розміру прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі – 1544,00 грн., проводиться перерахунок надбавок особам, які мають статус «Почесний донор СРСР», «Почесний донор України». Розмір надбавки збільшиться з 139,90 грн. (1399,00 х 10%) до 154,40 грн. (1544,00 х 10%).

Виплата пенсій працюючим пенсіонерам проводиться у розмірі                        85% призначеного розміру, але не менше, ніж 150% прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, з 01.12.2016 – 1870,50 грн. (1247 х 150%).

Виходячи із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з 01.12.2016 – 1247,00 грн. не проводиться перерахунок:

– працюючим пенсіонерам у частині доплати до мінімального розміру пенсії та доплати за понаднормативний стаж;

– підвищення особам, які мають статус «дитина війни», відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни»;

– додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю та компенсаційної виплати за втрату годувальника відповідно до Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Крім того, не переглядається розмір щомісячної державної адресної допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 «Деякі питання пенсійного забезпечення громадян», якщо одержувачі пенсій не є інвалідами, дітьми-інвалідами та не отримують пенсію у разі втрати годувальника.

Також, не збільшиться розмір пенсійної виплати у випадках, коли:

– розмір підвищення перерахованого розміру пенсії менше можливої поточної індексації у місяці перерахунку. В цьому випадку встановлюється фіксована індексація, яка визначається як різниця між можливою поточною індексацією та сумою підвищення пенсії

– розмір підвищення перерахованого розміру пенсії менше розміру фіксованої індексації, встановленої до 01.12.2016 року.

Утримання податку на доходи фізичних осіб та військового збору проводиться з суми пенсійних виплат або щомісячного грошового утримання, розмір яких перевищує десять розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (у розрахунку на місяць), встановленого на 1 січня звітного податкового року, – у частині такого перевищення. Починаючи з 1 липня 2016 року, оподаткування пенсій здійснюється в частині перевищення понад 10740 грн.

 

 

Перейти до вмісту