Державна податкова служба інформує
Новини

Головне управління ДПС у Сумській області інформує

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

Платники податків Конотопщини  сплатили майже 100,0  млн гривень

За інформацією управління економічного аналізу Головного управління ДПС у Сумській області платники Конотопського району у січні 2024 року сплатили до місцевих бюджетів 95,9 млн грн податкових платежів.

У розрізі бюджетоформуючих податків надійшло: податку на доходи фізичних осіб – 49,1 млн грн, єдиного податку – 28,8 млн грн, земельного податку – 12,4 млн грн, податку на нерухоме майно – 3,0 млн гривень.

За думкою податківців, позитивна динаміка бюджетних надходжень є результатом відповідальності платників податків Конотопщини, які гідно виконують свій конституційний обов’язок зі сплати податків, легально та прозоро працевлаштовують найманців,  нарощують розміри їхніх зарплат, з яких потім утримують й перераховують до бюджету податки,  забезпечуючи суттєву фінансову підтримку територіальних громад у складний період дії воєнного стану.

ДПС виявлено факти порушень податкового законодавства за скаргою споживача

Державна податкова служба України інформує, що умисне порушення бізнесом норм законодавства призводить до негативних наслідків із застосуванням штрафних (фінансових) санкцій. Підрозділами податкового аудиту на постійній основі здійснюються активні заходи податкового контролю суб’єктів господарювання в частині виявлення порушень порядку проведення розрахунків при продажу товарів. Взаємодія з платниками податків на принципах партнерства, прозорості та відкритості, створення комфортних умов для ведення бізнесу – пріоритет діяльності ДПС.

ДПС проводить розширену роз’яснювальну роботу з бізнесом щодо необхідності використання при проведенні розрахунків належним чином зареєстрованих реєстраторів розрахункових операцій або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО), а також допуску до робочих місць лише офіційно працевлаштованих працівників.

Звертаємо увагу, що ДПС оперативно реагує на звернення громадян щодо порушень законодавства. Здійснюється аналіз господарської діяльності суб’єктів господарювання, а за наявності ризиків порушення бізнесом законодавчих норм податковою службою організовується проведення фактичних перевірок.

Так, наприклад, до одного з підрозділів податкового аудиту надійшло звернення громадянина про продаж мотоциклів, скутерів без видачі покупцю фіскальних касових чеків.

Слід зазначити, що підрозділом податкового аудиту з суб’єктом господарювання, який здійснює ці операції, у 2023 році проведено роз’яснювальну роботу з питань необхідності використання належним чином зареєстрованих РРО/ПРРО при проведенні розрахунків з продажу товарів, а також допуску до робочих місць лише офіційно оформлених працівників.

Додатково працівниками відділу фактичних перевірок проведено доперевірочний аналіз баз даних ДПС, за результатами якого встановлено відсутність зареєстрованого РРО/ПРРО у магазині, про який йшлося у зверненні громадянина.

Підрозділом податкового аудиту організовано проведення фактичної перевірки цього господарського обʼєкту. Під час перевірки суб`єкта господарювання зафіксовані факти: проведення розрахунків без застосування належним чином зареєстрованих РРО/ПРРО; проведення розрахунків із споживачами (фізичними особами) на суму, яка перевищує граничну суму готівкових розрахунків за один день із одним споживачем (понад 50 тис. гривень); відсутність первинних документів на реалізований товар та неведення обліку товарних запасів у встановленому порядку; здійснення господарської діяльності, яка не відповідає групі платника єдиного податку; здійснення суб’єктом господарювання видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

За результатами фактичної перевірки суб’єкта господарювання встановлено порушень на загальну суму 2,8 млн гривень.

ДПС наголошує, що дотримання вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» при здійсненні торгівельної діяльності, а також офіційне оформлення трудових відносин з найманими працівниками – це не тільки гарантоване уникнення штрафів, а й репутація сумлінного платника податків.

Не зволікайте – вчасно декларуйте свої доходи

Головне управління ДПС у Сумській області акцентує, що триває Деклараційна кампанія ­– 2024. Прозвітувати про доходи, отримані протягом минулого року, громадяни та фізичні особи – підприємці мають у визначені законодавством строки.

Так, граничні строки подання декларації:

– до 01 травня року, наступного за звітним – для фізичних осіб – підприємців (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування), фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність,  та громадян.

Якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем (п. 49.20 ст. 49 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)).

Важливо! За умови якщо у платника податку відсутні підтверджуючі документи щодо суми отриманого ним доходу з іноземних джерел і суми сплаченого ним податку в іноземній юрисдикції, оформлені згідно зі ст. 13 Кодексу, то відповідно до п. п. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу такий платник зобов’язаний подати до контролюючого органу за своєю податковою адресою заяву про перенесення строку подання податкової декларації  до 31 грудня року, наступного за звітним;

– протягом 20 календарних днів місяця наступного за календарним місяцем, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням – для фізичних осіб – підприємців (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) у разі припинення підприємницької діяльності.

Важливо! У разі проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням останнім базовим податковим (звітним) періодом є період з дня, наступного за днем закінчення попереднього базового податкового (звітного) періоду до останнього дня календарного місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності;

– не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду, – для резидентів, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання;

– до 31 грудня (включно) року, наступного за звітним, – для фізичних осіб, у яких є право на податкову знижку.

Закликаємо громадян не зволікати та вчасно задекларувати свої доходи.

Перехід права власності на об’єкт нерухомості  протягом року: обчислення податку

Головне управління ДПС у Сумській області інформує, що порядок обчислення сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки   в разі зміни власника об’єкта оподаткування податком  визначено  п. 266.8 ст. 266 Податкового кодексу України (далі – ПКУ). 

Так, відповідно до п.п. 266.8.1 п. 266.8 ст. 266 ПКУ у разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності.

При цьому, податкове повідомлення-рішення новому власнику контролюючий орган надсилає після отримання інформації про перехід права власності (п.п. 266.8.2 п. 266.8 ст. 266 ПКУ).



«МИ СТОЇМО НА ЗАХИСТІ  ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ПОВИННІ БУТИ РІВНИМИ У ПРАВАХ З РОБОТОДАВЦЯМИ, ТОМУ ЗАРПЛАТІ У КОНВЕРТІ» – НІ!

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

      До місцевих бюджетів Сумщини надійшло майже 665 млн гривень

У січні 2024 року місцеві бюджети  Сумщини  отримали 664,5  млн грн податків та зборів. У структурі надходжень місцевих бюджетів за січень 2024 року найбільшу питому вагу займають податок на доходи фізичних осіб – 57,8 відс. та єдиний податок – 25,8 відсотка.

Так, податку на доходи фізичних осіб до місцевих скарбниць надійшло 384,1 млн гривень. Платники єдиного податку області перерахували  171,7 млн гривень. Третє місце за показником надходжень посідає податок на майно в частині  плати за землю – землевласники та землекористувачі сплатили 57,7 млн гривень. 

Також, від суб’єктів господарювання  які продають підакцизні товари надійшло до місцевих скарбниць 14,2 млн грн акцизного податку.  Крім того, місцеві бюджети області отримали 18,1 млн грн рентної плати за користування надрами.

      Подання заяви про повернення надміру або помилково сплачених сум єдиного внеску

Згідно з п. 6 Порядку зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.07.2021 № 417 (далі – Порядок № 417) повернення сум єдиного внеску здійснюється на підставі заяви платника про таке повернення (далі – Заява).

У випадках, передбачених підпунктами 1, 2 та 4 пункту 5 Порядку № 417, заява про повернення коштів з рахунків 3556 подається до територіального органу ДПС за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених коштів, за формою, визначеною у додатку 1. Повернення єдиного внеску у випадку, передбаченому п.п. 3 п. 5 Порядку № 417, здійснюється відповідно до вимог ст. 43 ПКУ.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі через електронний кабінет та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.До Заяви платник обов’язково додає копію розрахункового документа (квитанції, платіжної інструкції тощо), що підтверджує сплату коштів на рахунок 3556 (до Заяви в електронній формі – електронну копію зазначеного документа). Копія цього документа завіряється платником особисто.

При цьому слід зазначити, що на кожний розрахунковий документ потрібна окрема заява на повернення коштів. Заява подається за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску одним із таких способів: особисто платником єдиного внеску чи уповноваженою на це особою; надсилається поштою; в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг.

Надсилання платником заяви в електронній формі реалізовано через приватну частину Електронного кабінету, розміщеного на вебпорталі ДПС за посиланням  https://cabinet.tax.gov.ua/login.Вхід до приватної частини (особистого кабінету) Електронного кабінету здійснюється виключно після ідентифікації особи із використанням кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету дозволяє створити та надіслати довільну кореспонденцію (лист, заяву, запит тощо) до відповідного контролюючого органу

Інформацію щодо отримання та реєстрації Заяви в контролюючому органі платник може переглянути в вкладці «Вхідні документи» меню «Вхідні/вихідні документи» Електронного кабінету.

 З 10 лютого змінено строки зберігання документів, вони стали обов’язкові для ФОП

Інформуємо, що 10.02.2024 року набрав чинності наказ Міністерства юстиції України від 04.01.2024 № 40/5, яким внесено зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів (далі – Перелік). Як відомо, цей Перелік визначає строки зберігання відповідних документів. 

З урахуванням зазначених змін строки зберігання документів, що зазначаються у цьому Переліку та регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, застосовуються фізичними особами – підприємцями, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин (тоді як раніше це було добровільним для ФОП). При цьому строк зберігання для документів та інформації, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, для фізичних осіб – підприємців встановлюється відповідно до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) та становить 3 роки (п. 1.4 Переліку). 

Також п. 2.10 Переліку визначено, що строки зберігання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, внесків, інших обов’язкових платежів, розраховуються з дня подання податкової чи іншої звітності, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного строку подання такої звітності. 

Крім цього, змінилися і строки зберігання окремих конкретних документів, які стосуються фінансово-господарської діяльності. Зокрема, такий строк було збільшено з 1 або 3 років до 5. При цьому для таких документів встановили застереження наступного характеру: 

– документи, пов’язані з предметом податкової перевірки, інспектування (ревізії) органу державного фінансового контролю та/або адміністративним чи судовим оскарженням прийнятого за її (його) результатами рішення, зберігаються не менше встановленого мінімального строку та протягом одного року після закінчення передбаченого законом строку для судового оскарження такого рішення, а у разі такого оскарження – протягом одного року з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким закінчено розгляд справи, а у разі оскарження такого судового рішення – протягом трьох місяців з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, подальше оскарження якого неможливе; 

– документи, щодо яких сплинув мінімальний строк зберігання, що стосуються звітних періодів, за які більше не може проводитись податкова перевірка, інспектування (ревізія), підлягають знищенню (крім тих, що можуть бути використані для документального забезпечення процесу відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації та тимчасової окупації); 

– документи та інформація, на які поширюються вимоги статей 39 і 39² ПКУ, зберігаються не менше 7 років. 

У який спосіб можна подати декларацію про майновий стан і доходи

Головне управління ДПС у Сумській області акцентує, платник податків самостійно обирає спосіб подачі податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) (п. 49.3 ст. 49 Кодексу): особисто або уповноваженою особою; поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання(п. 49.5 ст. 49 Кодексу); засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

В електронній формі податкову декларацію можна подати на сайті Державної податкової служби України в особистому електронному кабінеті платника податків.

Для зручності платників податків ДПС в особистому електронному кабінеті розміщено електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи», що надає можливість часткового автоматичного предзаповнення декларації на підставі даних Державного реєстру фізичних осіб – платників податку та відомостей про обʼєкти нерухомого чи рухомого майна. 

Електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи»  дозволяє сформувати податкову декларацію та подати її до контролюючого органу з копіями первинних документів, у т. ч. для використання права на податкову знижку.



«МИ СТОЇМО НА ЗАХИСТІ  ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ПОВИННІ БУТИ РІВНИМИ У ПРАВАХ З РОБОТОДАВЦЯМИ, ТОМУ ЗАРПЛАТІ У КОНВЕРТІ» – НІ!

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

Основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи

Головне управління ДПС у Сумській області акцентує, статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.  Певну частину доходів фізичних осіб складають доходи у вигляді заробітної плати. З таких доходів, як і з багатьох інших видів доходів, податок утримується і сплачується податковими агентами, як правило, роботодавцями.  Однак в деяких випадках фізичним особам необхідно самостійно обчислити суму податку шляхом подання податкової декларації, в якій розраховується сума податку на доходи фізичних осіб та військовий збір, що підлягає сплаті до бюджету. 

Випадки, за яких платники податків зобов’язані самостійно обчислити суму податку, що підлягає сплаті до бюджету за результатами звітного податкового року шляхом подання до податкового органу декларації, встановлені розділом IV Податкового кодексу України (далі – Кодекс). До таких випадків відносяться: отримання окремих видів доходів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, але не звільнених від оподаткування (п. п. 168.1.3 п. 168.1 ст. 168 Кодексу); отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом (від інших фізичних осіб) (п. п. 168.2.1 п.168.2 ст. 168 Кодексу); іноземні доходи (п. п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).

Податкову декларацію також зобов’язані подавати: фізичні особи, які отримують доходи від підприємницької діяльності (ст. 177 Кодексу); фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (ст. 178 Кодексу); платники податку – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують.

Випадки, за яких подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, відповідно до п. 179.2 ст. 179 Кодексу. Це стосується платників, які отримали: доходи, у тому числі іноземні доходи, які згідно з Кодексом не включаються до загального місячного оподатковуваного доходу; доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого доходу; доходи від операцій продажу майна, дарування, дохід від яких відповідно до Кодексу не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу; доходи у вигляді об’єктів спадщини, які відповідно до цього розділу оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п.174.3 ст. 174 Кодексу.

До уваги негосподарюючих суб’єктів

Державна податкова служба України з метою інформування платників податків щодо особливостей законодавства у сфері здійснення розрахунків повідомляє, що господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку. Діяльність негосподарюючих суб’єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб’єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб’єктів.

Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об’єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначено Законом України «Про громадські об’єднання» (далі – Закон № 4572).

Відповідно до статті 24 Закону № 4572 громадське об’єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети  має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке передане такому громадському об’єднанню його членами або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об’єднання, створених ним юридичних осіб, а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування чи на інших підставах, не заборонених законом. Таким чином, одним із видів забезпечення діяльності громадських об’єднань є членські внески їх учасників.

Пунктом першим та другим статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють продаж товарів, зобов’язані проводити такі операції із застосування РРО/ПРРО та наданням споживачу розрахункового документу встановленої форми. Водночас, за своєю суттю внесення членських внесків учасниками не підпадає під зазначені вище вимоги Закону № 265, оскільки вони не є платою за товари і як результат не потребує обов’язкового застосування РРО/ПРРО.

Поряд із цим, звертаємо увагу, що відповідно до  вимог підпункту 5 пункту 3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (далі – Положення № 148), готівкові розрахунки/розрахунки готівкою – це платежі готівкою суб’єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (виконані роботи), а також за операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (робіт) та іншого майна.

Відповідно до абзаців першого та другого пункту 11 Положення № 148 готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі. Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. Отже, приймання членських внесків є операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (робіт) та іншого майна, а тому повинні оприбутковуватись відповідно до вимог Положення № 148.

Звертаємо увагу, що здійснення громадськими об’єднаннями інших операцій, окрім приймання членських внесків (зокрема, приймання оплати за електроенергію, постачання газу, води та інше), потребує обов’язкового  застосування РРО/ПРРО.

 

Щодо  нарахування ЄСВ на  виплати за договорами найму

Головне управління ДПС у Сумській області  інформує, відповідно до п. 1 частини 1 ст. 7 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) для підприємств, установ та організацій, які використовують працю громадян на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з ФОП, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань), є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та сума винагороди громадянам за виконання робіт за цивільно-правовими договорами.

Згідно з частиною першою 1 ст. 759 Цивільного кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає іншій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності. Поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом. Таким чином, відносини, які виникають при укладенні договору найму (оренди), не мають ознак правовідносин, що регулюють виконання робіт або надання послуг.

Враховуючи зазначене вище, ЄВ не нараховується на суму орендної плати, виплаченої на користь громадян згідно договору найму (оренди) нерухомого (рухомого) майна.



«МИ СТОЇМО НА ЗАХИСТІ  ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ПОВИННІ БУТИ РІВНИМИ У ПРАВАХ З РОБОТОДАВЦЯМИ, ТОМУ ЗАРПЛАТІ У КОНВЕРТІ» – НІ!

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

До державного бюджету у січні 2024 року надійшло 66,5 млрд гривень

За оперативними даними надходження (сальдо) до державного бюджету у січні 2024 року по платежах, що контролюються ДПС, становлять 66,5 млрд гривень. 

Надходження (сальдо) до загального фонду державного бюджету у січні 2024 року становили 60,9 млрд грн. Показники розпису Міністерства фінансів України за доходами загального фонду державного бюджету виконано на 113,6 відс., додаткові надходження до бюджету становлять 7,3 млрд гривень. 

Дякуємо платникам за фінансову підтримку держави! 

Як подати податкову декларацію про майновий стан і доходи

З 1 січня 2024 року стартувала кампанія декларування доходів, отриманих у 2023 році. Громадяни, які відповідно до Податкового кодексу України зобов’язані подати декларацію про майновий стан і доходи за 2023 рік (далі – декларація), мають задекларувати свої минулорічні доходи до 1 травня 2024 року. 

Громадяни, які мають право на податкову знижку за результатами 2023 року, можуть подати декларацію до 31 грудня 2024 включно. 

Декларацію можна подати в один з таких способів:  особисто або уповноваженою особою;  поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання;  засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». 

Для підвищення рівня добровільності декларування доходів громадян та зручності при поданні декларації в Електронному кабінеті платника створено електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи», який надає можливість часткового автоматичного предзаповнення декларації. 

Електронний сервіс «Податкова декларація про майновий стан і доходи»  дозволяє сформувати декларацію та подати її до контролюючого органу з копіями первинних документів, у т. ч. для використання права на податкову знижку. 

Часткове автоматичне предзаповнення декларації здійснюється на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податку, та відомостей про обʼєкти нерухомого чи рухомого майна. 

Використання цього електронного сервісу:  скорочує час і витрати при поданні податкової декларації; мінімізує помилки при заповненні декларації;  надає можливість подання копій первинних документів як додаток до податкової декларації в онлайн-режимі. 

З нормативно-правовою базою та прикладами заповнення податкових декларацій можна ознайомитися на вебпорталі ДПС у банері «Деклараційна кампанія 2024»

Припинив підприємницьку діяльність – необхідно повідомити податкову

Припинення підприємницької діяльності – це важливий крок, який потребує ретельного виконання всіх необхідних процедур.

Одним із найважливіших етапів є повідомлення про припинення діяльності податковим органам.

Головне управління ДПС у Сумській області інформує, що після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа – платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності. 

Зазначена фізична особа має забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності, в установлені строки подати відповідному контролюючому органу декларацію за останній базовий податковий (звітний) період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності,  у складі якої формується додаток «Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску», за податковий (звітний) квартал в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, з наростаючим підсумком з початку року у строки, визначені п.п. 49.18.2 та 49.18.8 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. 

Разом з тим, платник єдиного податку – фізична особа – підприємець може подати останню податкову декларацію платника єдиного податку до закінчення звітного періоду.

Дата зняття з обліку ФОП відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП.

Дані про зняття з обліку ФОП передаються контролюючим органом за основним місцем обліку даного платника податків в ЄДР із зазначенням дати та номеру запису про зняття з обліку, назви та ЄДРПОУ контролюючого органу в якому платника податків знято з обліку, та оприлюднюються на порталі електронних сервісів ЄДР.

Своєчасне повідомлення про припинення діяльності свідчить про вашу відповідальність та сумлінне ставлення до виконання своїх зобов’язань.

Підсумки кампанії декларування за січень 2024 року

Головне управління ДПС у Сумській області інформує, що станом на 1 лютого 2024 року в Сумській області 199 жителів подали декларації про майновий стан і доходи громадян за 2023 рік.

Найпоширенішими типами задекларованих доходів стали: спадщина – 113 декларацій;
продаж сільськогосподарської продукції – 2 декларації; іноземні доходи – 5 декларацій;
здача в найм нерухомого майна – 22 декларації; продаж рухомого і нерухомого майна – 26 декларацій; інші доходи- 31 декларація. Загалом задекларовано до сплати 17,5 млн грн податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та 1,8 млн грн військового збору.

6 декларацій подали громадяни, доходи яких перевищували 1 млн гривень. Загальна сума задекларованих ними доходів склала 93,5 млн гривень. З цих доходів до сплати задекларовано 15,7 млн гривень ПДФО та 1,3 млн гривень військового збору.

Станом на 1 лютого 2024 року до бюджету вже надійшло 9,4 млн гривень ПДФО та 0,2 млн гривень військового збору з поданих декларацій.

Управління оподаткування фізичних осіб ГУ ДПС у Сумській області продовжує роботу щодо організації та проведення деклараційної кампанії 2024 року.

Важливо пам’ятати: Крайній термін подання декларації про майновий стан і доходи громадян за 2023 рік – 30 квітня 2024 року. Декларації можна подати в електронній формі через Електронний кабінет платника податків або особисто до податкової інспекції.
За несвоєчасне подання декларації передбачена штрафна санкція. Детальну інформацію про декларування доходів можна отримати на веб-сайті Державної податкової служби України: https://tax.gov.ua/

Звертаємо увагу, що за більш детальною інформацією щодо декларування доходів рекомендуємо звернутися до Головного управління ДПС у Сумській області та податкових інспекцій Сумщини.




«МИ СТОЇМО НА ЗАХИСТІ  ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ ПОВИННІ БУТИ РІВНИМИ У ПРАВАХ З РОБОТОДАВЦЯМИ, ТОМУ ЗАРПЛАТІ У КОНВЕРТІ» – НІ!

Антикорупційний номер цілодобової телефонної лінії сервісу «Пульс»

Державної податкової служби України: 0800-501-007

Здавав квартиру в оренду – задекларуй отриманий дохід!

Здача квартири в оренду – це поширений спосіб отримання додаткового доходу. Однак, важливо пам’ятати, що отриманий від оренди дохід підлягає оподаткуванню, а для цього потрібно надати до податкового органу майнову декларацію.

Головне управління ДПС у Сумській області нагадує, що декларація про майновий стан і доходи – це документ, в якому фізична особа декларує всі свої доходи, отримані протягом минулого року, включаючи доходи від оренди нерухомості.  

Тобто, громадяни які торік отримували неоподатковувані доходи, зокрема, від інших громадян при наданні майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування) повинні подати декларацію про майновий стан і доходи.

У разі якщо фізична особа – орендар не є суб’єктом господарювання (податковим агентом),  то відповідальність за нарахування та сплату (перерахування) податку до бюджету   несе   сам   орендодавець   (громадянин,   який   здає   майно   в   оренду),  який  самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету (п. 170.1.5 ст. 170 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями). 

Сума отриманого доходу, нарахованого податкового зобов’язання та сплаченого протягом звітного податкового року податку за результатами такого року, зазначаються у річній податковій декларації про майновий стан і доходи.

Декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним, до органу ДПС за податковою адресою платника податку, тобто, за місцем прописки згідно з паспортними даними. 

Подати декларацію про майновий стан і доходи можна онлайн через Електронний кабінет платника податків.На офіційному вебсайті Державної податкової служби України доступні інструкції та роз’яснення щодо декларування доходів від оренди.

Шановні орендарі, пам’ятайте, що своєчасне та добровільне декларування власних доходів гарантує уникнення від відповідальності у вигляді штрафних санкцій. 

 У 2024 році коефіцієнт індексації застосовується до всіх категорій земель

Головне управління  ДПС у Сумській області нагадує, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом від 12.01.2024 № 6-28-0.222-600/2-24 поінформувала ДПС про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік.

Так, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051, який необхідно застосовувати для обчислення плати за землю та єдиного податку (четверта група) під час складання податкової звітності на 2024 рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України).

Звертаємо увагу, що на відміну від звітних податкових періодів за 2022 та 2023 роки у 2024 році коефіцієнт індексації застосовується до всіх категорій земель.

Крім того, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила, що витяги про нормативну грошову оцінку, які були сформовані автоматично програмним забезпеченням Державного земельного кадастру в період з 01 січня до 15 січня 2024 року, не містять коефіцієнту індексації за 2023 рік, тому значення нормативної грошової оцінки земель, зазначене в таких витягах, потребує перерахунку із застосуванням коефіцієнта за 2023 рік. Тобто визначене значення у таких витягах необхідно помножити на коефіцієнт 1,051.

Роботодавець не має права допускати до роботи нового працівника без його офіційного оформлення та інформування податкового органу про це

Головне управління ДПС у Сумській області звертає увагу роботодавців, що відповідно до вимог статті 24 Кодексу законів про працю України незалежно від виду трудового договору або форми організації трудових відносин працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення органів Державної податкової служби України про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з чинним законодавством роботодавці подають повідомлення про прийняття працівника на роботу до початку роботи працівника.

Нагадаємо, що постановою Уряду від 28 грудня 2021 року № 1392 (далі – Постанова № 1392), яка набула чинності 05.01.2022, вніс зміни до постанови КМУ «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу» від 17 червня 2015 року № 413 (далі — Постанова № 413).

Прийняття змін до Постанови № 413 було обумовлено набранням чинності з 01.01.2022 Закону України  від 14 грудня 2021 року №1946 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні»  (далі – Закон № 1946).

Закон № 1946 запровадив особливу систему оподаткування для ІТ компаній, які є резидентами Дія Сіті, та створює для них особливий вид працевлаштування.

При цьому, назву форми Повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу змінено. Нова назва – «Повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту» (далі – Повідомлення).

Роботодавець (фізична особа – підприємець або юридична особа) до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором повинен обов’язково подати повідомлення до ДПС за встановленою формою (форма повідомлення визначена в Постанові № 413).

Надіслання повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту проводиться в режимі «Введення звітності» приватної частини (особистого кабінету) Електронного кабінету. Завдяки чому користувач може створити, заповнити, відредагувати, підписати та надіслати повідомлення про прийняття працівника на роботу/ укладення гіг-контракту в електронній формі за ідентифікатором форми J/F3001003. 

Ознайомитися з інструкцією щодо створення електронних документів за допомогою режиму «Введення звітності» можна у відкритій частині Електронного кабінету у розділі «Допомога».

Чи є розрахунковим документом фіскальний чек, який друкують через ПРРО?

Головне управління ДПС у Сумській області роз’яснює платникам податків Сумщини, що визначення розрахункового документу встановлено Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» згідно з яким розрахунковий документ –це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Отже, розрахунковий документ сформований та виданий ПРРО має таку саму юридичну силу, як і розрахунковий документ класичного РРО.



Забудь про черги! У центрах обслуговування платників Сумської області працює електронна система запису

Головне управління ДПС у Сумській області нагадує суб’єктам господарювання  та громадянам про ефективність функціонування електронної черги для запису до Центрів обслуговування платників (далі – ЦОП), яка запроваджена з метою забезпечення комфорту та зручності у спілкуванні з податковою службою. 

Алгоритм електронного запису на прийом до ЦОП досить простий і передбачає виконання декількох нескладних операцій.

Натомість платник податків отримує можливість реєстрації у черзі на прийом до фахівців ЦОП без візиту до Податкової. У зазначений у талоні час клієнта ЦОП чекатимуть спеціалісти з тим, щоб надати адміністративні/сервісні послуги чи консультативну допомогу.

Запровадження  цього нового сервісу  суттєво спрощує процес реєстрації на прийом до Центрів обслуговування платників 

Використання електронної черги надає багато переваг, зокрема, це економія часу та витрат, відсутність черг, доступність, оперативність, актуальність, дистанційність. Тобто, не виходячи з дому чи перебуваючи в будь-якому іншому місці, платник податків має змогу вирішити переважну більшість питань з ДПС в режимі онлайн.

Громадяни  та суб’єкти господарювання мають можливість записатися до електронної черги в режимі online, зателефонувавши до Контакт-центру ДПС за номером телефону: 0 800 501 007 (напрямок 6) (безкоштовно зі стаціонарних телефонів, з мобільних телефонів – за тарифами операторів мобільного зв’язку, щоденно з 8:00 до 19:00, у п’ятницю з 8:00 до 18:00 (крім суботи та неділі), або звернувшись до чату Контакт-центру Податкової у месенджерах Viber та Telegram.

Використовуючи запис до електронної черги є можливість записатися до ЦОП Сумської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області ЦОП Глухівської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області, ЦОП Конотопської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області, ЦОП Шосткинської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області,  ЦОП Охтирської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області, ЦОП Роменської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області.

Інформацію щодо запису до електронної черги за допомогою чат-ботів Viber та Telegram докладніше читайте у додатковому матеріалі (https://tax.gov.ua/data/files/382697.docx).

Пам’ятка роботодавцю: порядок оформлення найманого працівника

Головне управління ДПС у Сумській області нагадує, що роботодавець, який наймає працівника на роботу зобов’язаний виконати певні дії для його офіційного працевлаштування.

Перш за все необхідно укласти з найманим працівником трудову угоду (контракт, договір) у письмовому вигляді, видати наказ чи розпорядження про прийняття працівника на роботу та повідомити про це територіальний орган Державної податкової служби за місцем обліку платника єдиного внеску.

Крім того, в трудовій угоді в обов’язковому порядку необхідно передбачити  форму оплати праці, врахувавши, що заробітна плата не може бути меншою ніж мінімально встановлений розмір (у 2023 році це 6700 гривень). При виплаті місячної заробітної плати роботодавець зобов’язаний з нарахованої заробітної плати найманого працівника утримати та перерахувати до бюджету: 18 відсотків податку на доходи фізичних осіб, 1,5 відсотка військового збору та сплатити 22 відсотки єдиного соціального внеску.

Зосереджуємо увагу, що за порушення трудового законодавства, а це робота найманця без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час та виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування тощо, законодавчо передбачені значні суми штрафних санкцій. 

Зосереджуємо вашу увагу, що офіційне працевлаштування забезпечує захист соціальних інтересів працівників, гарантує право на соціальні виплати, а з настанням пенсійного віку – повне й своєчасне пенсійне забезпечення.

Фіскальний чек – ваш захист та гарантія законної торгівлі

Головне управління ДПС у Сумській області в черговий раз нагадує споживачам  Сумщини, що обов’язок видачі фіскального чека продавцем при здійсненні розрахункової операції закріплений на законодавчому рівні. Це не просто формальність, а важливий інструмент, що захищає права як покупця, так і держави.

Чому важливо отримувати фіскальний чек. Підтвердження легальності – чек засвідчує, що продавець зареєстрований у податковій службі та сплачує податки. Це дає вам гарантію, що ви не стали жертвою нелегальної торгівлі. Захист прав споживача – фіскальний чек містить інформацію про товар/послугу, дату та час покупки, суму, а також фіскальний номер РРО. Ці дані можуть бути корисними при виникненні претензій до якості товару або при поверненні його протягом 14 днів. Контроль за обігом готівки – фіскальні чеки допомагають державі контролювати обіг готівки та боротися з тіньовою економікою.

Що робити, якщо продавець відмовляється видати чек. Ввічливо нагадайте продавцю про його обов’язок. Зверніться до адміністратора. Зателефонуйте на гарячу лінію Державної податкової служби: 0800-501-007 чи звернутися за телефоном Головного управління ДПС у Сумській області (0542) 68 50 69.

Пам’ятайте, що ви маєте право на отримання фіскального чека при будь-якій покупці!

Ось кілька порад, як не забути взяти чек:завжди просіть чек у продавця; перевіряйте чек на наявність усієї необхідної інформації; зберігайте чеки протягом гарантійного терміну на товар. Разом ми можемо зробити торгівлю прозорою та чесною!

Про обов’язок подання майнової декларації

Головне управління ДПС у Сумській області нагадує, подати декларацію про майновий стан і доходи за минулий рік та сплатити відповідні податки та збори – конституційний обов’язок громадян та їх особиста підтримка держави, її фінансової безпеки та обороноздатності. 

  До випадків, за яких платники податку – фізичні особи зобов’язані самостійно обчислити суми податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті   до  бюджету  за результатами звітного податкового  року  шляхом  подання  податкової декларації, встановлених розділом IV Податкового кодексу України (далі – Кодекс) відносяться: отримання окремих видів доходів від податкових агентів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, але не звільнених від оподаткування (суми заборгованості, за якими минув строк позивної давності; нецільова благодійна допомога понад установлену норму; додаткове благо тощо);  отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом (від інших фізичних осіб (резидентів або нерезидентів, це спадщина, подарунки, від оренди майна іншій фізичній особі, доходи від операцій з продажу (обміну) рухомого та нерухомого майна, у випадках, передбачених Кодексом тощо);  отримання іноземних доходів; при отриманні доходів від підприємницької діяльності фізичними особами – підприємцями (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування); при отриманні доходів від проведення незалежної професійної діяльності особами; набуття статусу резидента України іноземцем. Такі особи мають зазначити в податковій декларації доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи. 

 Крім того, подати майнову декларацію повинні платники податку – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання. Це слід зробити не пізніше як за 60 календарних днів, що передують виїзду.  

Декларацію за звітний податковий період платник податку подає до контролюючого органу за своєю  податковою адресою.

Перейти до вмісту